Κυριακή, 28 Φεβρουαρίου 2010

Ποιό μέλι είναι το καλύτερο;

Το μέλι είναι ένα φυσικό προϊόν με γλυκιά γεύση που παράγεται από τις μέλισσες με τη φυσική επεξεργασία του νέκταρος που μαζεύουν από τα λουλούδια. Το νέκταρ είναι ένα υδατικό διάλυμα διαφόρων σακχάρων, τα οποία η μέλισσα μετατρέπει με φυσική επεξεργασία σε μια γλυκαντική ύλη που ονομάζουμε μέλι. Οι μέλισσες, επίσης, παράγουν μέλι και από τα μελιτώματα που μαζεύουν από τα ζωντανά μέρη του φυτού και από τις εκκρίσεις εντόμων που ζουν σε αυτά. Οι τύποι του μελιού καθορίζονται από την ποικιλία των φυτών ή των δέντρων από τα οποία οι μέλισσες απορρόφησαν το νέκταρ ή το μελίτωμα. Αυτό μπορεί να προέρχεται από ένα μόνο φυτό ή δέντρο ή από μείγμα φυτών και δέντρων.
Το μέλι δεν είναι απλώς μια γλυκαντική ύλη όπως η ζάχαρη, πρόκειται για κάτι πολύ περισσότερο. Είναι ένα μοναδικό στο είδος του προϊόν, πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, άρωμα και γεύση. Οι διαφορές μεταξύ των ανθόμελων και αυτών που προέρχονται από κωνοφόρα δέντρα είναι σημαντικές. Τα ανθόμελα, για παράδειγμα, περιέχουν υπολείμματα γύρης. Τα μέλια από κωνοφόρα δέντρα είναι πλούσια σε μεταλλικά άλατα. Τα μέλια που προέρχονται από νέκταρ είναι ανοιχτόχρωμα, ελαφρύτερα και κρυσταλλώνουν, ενώ τα μέλια από μελίτωμα είναι σκουρόχρωμα και κρυσταλλοποιούνται λιγότερο. Υπάρχουν, επίσης, αρκετές διαφορές μεταξύ όλων των μελιών όσον αφορά τη χημική τους σύσταση. Έτσι, τα ανθόμελα έχουν μεγαλύτερο ποσοστό γλυκόζης και φρουκτόζης (μεγαλύτερο από 65%), ενώ τα μέλια από κωνοφόρα δέντρα έχουν μικρότερο ποσοστό (από 38-65%).
Ας τα γνωρίσουμε καλύτερα.
Πευκόμελο.
Το 65% περίπου της συνολικής παραγωγής μελιού στην Ελλάδα προέρχεται από τα πεύκα. Το πεύκο, μάλιστα, θεωρείται το σημαντικότερο μελισσοκομικό φυτό της χώρας μας. Οι κυριότερες περιοχές παραγωγής πευκόμελου είναι η βόρεια Εύβοια, η Χαλκιδική, η Θάσος, η Σκόπελος, η Ζάκυνθος και η Ρόδος.
Γεύση: Λόγω της χαμηλής συγκέντρωσης σακχάρων, δεν είναι πάρα πολύ γλυκό.
Άρωμα: Ιδιαίτερο. Κάποιοι το παρομοιάζουν με το άρωμα ιωδίου.
Χρώμα: Το πευκόμελο είναι πιο σκούρο από το θυμαρίσιο. Εκείνο μάλιστα που παράγεται την άνοιξη είναι πιο ανοιχτόχρωμο και πιο διαυγές από εκείνο που παράγεται το φθινόπωρο.
Κρυστάλλωση: Το πευκόμελο κρυσταλλώνει σχετικά αργά, αφού η φυσική περιεκτικότητά του σε γλυκόζη είναι χαμηλή. Συγκεκριμένα, τα αμιγή πευκόμελα παραμένουν ρευστά, δηλαδή χωρίς να κρυσταλλώσουν, για περισσότερο από ενάμιση χρόνο.
Θρεπτική αξία: Το πευκόμελο θεωρείται μέλι υψηλής θρεπτικής αξίας και αυτό οφείλεται κυρίως στο μεγάλο αριθμό διαφορετικών ουσιών που υπάρχουν στη σύστασή του. Από τις ουσίες αυτές επικρατούν τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία (το ασβέστιο, το μαγνήσιο, ο ψευδάργυρος, ο σίδηρος, ο χαλκός κλπ.), τα οποία βρίσκονται σε μεγάλες συγκεντρώσεις στα ελληνικά πευκόμελα.

Μέλι ελάτης.
Μια από τις καλύτερες και ακριβότερες κατηγορίες μελιού. Ξεχωρίζει για τη χαρακτηριστική του εμφάνιση. Είναι ιδιαίτερα πυκνόρρευστο. Υπολογίζεται ότι το 5-10% περίπου του μελιού που παράγεται στην Ελλάδα είναι ελατήσιο. Προέρχεται κυρίως από τις ορεινές περιοχές της Ευρυτανίας, της Πίνδου, του Ολύμπου, από τα βουνά Μαίναλο, Πάρνωνα και Χελμό στην Πελοπόννησο, στον Ελικώνα της Βοιωτίας και από την Πάρνηθα στην Αττική.
Γεύση: Το συγκεκριμένο είδος μελιού διακρίνεται για την ιδιαίτερα καλή του γεύση.
Άρωμα: Δεν παρουσιάζει έντονο άρωμα.
Χρώμα: Ποικίλλει ανάλογα με την περιοχή προέλευσής του. Έτσι, το μέλι ελάτης από τη Βυτίνα Αρκαδίας ξεχωρίζει λόγω των κρεμ ανταυγειών που δημιουργούνται στο εσωτερικό του και λέγεται «Βανίλια ελάτης». Γενικά, το μέλι ελάτης έχει έντονα μελί χρώμα, σε άλλες περιοχές πιο σκούρο και σε άλλες πιο ανοιχτό.
Κρυστάλλωση: Λόγω του χαμηλού ποσοστού γλυκόζης, δεν κρυσταλλώνει.
Θρεπτική αξία: Είναι πλούσιο σε ιχνοστοιχεία (κάλιο, μαγνήσιο, φώσφορο, σίδηρο κλπ.). Περιέχει βιταμίνες σε πολύ μικρές ποσότητες, αλλά ακόμα και αυτή η μικρή ποσότητα βοηθάει στην καλύτερη αφομοίωση των σακχάρων από τον ανθρώπινο οργανισμό.

Μέλι καστανιάς.
Παράγεται από το νέκταρ και τις μελιτώδεις εκκρίσεις της καστανιάς, που θεωρείται καλό μελισσοκομικό φυτό και αρκετά διαδεδομένο στα ορεινά της Ελλάδας. Στη Μακεδονία, μέλι καστανιάς συλλέγεται κυρίως στη χερσόνησο του Αγίου Όρους.
Γεύση: Δυνατή, ελαφρώς πικρή και διαρκείας. H γεύση του καστανόμελου είναι τόσο έντονη, που μια μικρή αναλογία μπορεί να υπερκαλύψει τη γεύση άλλων μελιών.
Άρωμα: Έντονα αρωματικό μέλι.
Χρώμα: Ποικίλλει ανάλογα με την προέλευσή του από ανοιχτό καφέ μέχρι σκούρο καφέ και μαύρο, αν πρόκειται για μελίτωμα.
Κρυστάλλωση: Κρυσταλλώνει αργά μετά από 1-2 χρόνια.
Θρεπτική αξία: Πλούσιο σε ιχνοστοιχεία.

Μέλι εσπεριδοειδών.
Τα εσπεριδοειδή (πορτοκαλιά, λεμονιά) αποτελούν μια σημαντική πηγή νέκταρος για την παραγωγή μελιού. Το μέλι εσπεριδοειδών (κυρίως το μέλι πορτοκαλιάς) είναι ιδιαίτερα αρωματικό. Παράγεται κυρίως στα νησιά (Χανιά, Πόρο κλπ.), στην Πελοπόννησο και στην Ήπειρο.
Γεύση: Εξαιρετικά ιδιαίτερη γεύση.
Άρωμα: Έντονο, υπέροχο άρωμα.
Χρώμα: Ανοιχτό κίτρινο.
Κρυστάλλωση: Κρυσταλλώνει πολύ γρήγορα, γι’ αυτό καλό είναι να καταναλώνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Θρεπτική αξία: Για να διατηρηθεί η θρεπτική αξία αυτού του τύπου μελιού, θα πρέπει να καταναλώνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα και να προφυλάσσεται από υψηλές θερμοκρασίες.

Θυμαρίσιο.
Θεωρείται αρίστης ποιότητας μέλι. Ανήκει στα ανθόμελα, αλλά στην πραγματικότητα αποτελεί ξεχωριστή κατηγορία λόγω των έντονων αρωματικών και γευστικών χαρακτηριστικών του. H όψη του είναι ιδιαίτερα ελκυστική, γι’ αυτό και το προτιμούν συνήθως οι καταναλωτές. H μεγάλη του όμως ζήτηση οφείλεται και στο γεγονός ότι, αν αναμειχθεί με άλλους τύπους μελιών (ακόμα και σε μικρές ποσότητες), επηρεάζει καθοριστικά το άρωμά τους. H παραγωγή του ανέρχεται περίπου στο 10% της συνολικής παραγωγής μελιού της Ελλάδας. Οι καλύτερες περιοχές παραγωγής θυμαρίσιου μελιού θεωρούνται τα ελληνικά νησιά και ιδιαίτερα η Κρήτη και τα Κύθηρα.
Γεύση: Το θυμαρίσιο μέλι έχει ευχάριστη γεύση, αλλά ορισμένες φορές, λόγω υψηλής συγκέντρωσης σε φρουκτόζη, αφήνει μια αίσθηση καψίματος στο στόμα.
Άρωμα: Έντονα αρωματικό μέλι.
Χρώμα: Συνήθως ανοιχτό κεχριμπαρένιο. (Το θυμαρίσιο μέλι της Αττικής και των Κυκλάδων είναι πιο ανοιχτό από το θυμαρίσιο μέλι της Κρήτης, που είναι σκούρο πορτοκαλί.)
Κρυστάλλωση: Το συγκεκριμένο είδος μελιού κρυσταλλώνει σε διάστημα 6-18 μηνών.
Θρεπτική αξία: Το θυμαρίσιο μέλι θεωρείται ότι έχει τονωτικές και αντισηπτικές ιδιότητες.

Ερεικόμελο.
Υπάρχουν δύο τύποι ερεικόμελου, με διαφορετικές ιδιότητες το καθένα. Έτσι, έχουμε το μέλι της φθινοπωρινής ερείκης και το ανοιξιάτικο μέλι ερείκης. H ανοιξιάτικη και η φθινοπωρινή ερείκη (ή σουσούρα) είναι από τα πιο σημαντικά μελισσοκομικά φυτά της Ελλάδας. Παράγεται σχεδόν σε όλη τη χώρα.

Φθινοπωρινό ερεικόμελο.
Γεύση: Είναι πιο γευστικό από αυτό της ανοιξιάτικης ερείκης και διακρίνεται για τη δυνατή γεύση του.
Άρωμα: Χαρακτηριστικό, λεπτό άρωμα.
Χρώμα: Κοκκινωπό.
Κρυστάλλωση: Λόγω της υψηλής φυσικής περιεκτικότητάς του σε γλυκόζη, κρυσταλλώνει πολύ γρήγορα (περίπου μέσα σε 1-3 μήνες) και γι’ αυτό δεν προσφέρεται για ανάμειξη με άλλα μέλια και για δημιουργία εμπορικών τύπων (χαρμάνια). Το μέλι αυτό ξινίζει επίσης πιο εύκολα από τα άλλα είδη μελιού, γιατί έχει υψηλή υγρασία και μεγάλη περιεκτικότητα σε σακχαρομύκητες.
Θρεπτική αξία: Το ερεικόμελο (κυρίως το φθινοπωρινό) θεωρείται ένα πολύ θρεπτικό είδος μελιού και ιδιαίτερα τονωτικό για τον ανθρώπινο οργανισμό, γι’ αυτό και πωλείται κυρίως σε καταστήματα υγιεινής διατροφής.

Ανοιξιάτικο ερεικόμελο.
Το μέλι αυτό, συγκριτικά με το φθινοπωρινό, είναι πιο ανοιχτόχρωμο και έχει διαφορετική γεύση. Χαρακτηρίζεται από υψηλή συγκέντρωση γλυκόζης.

Aνθόμελα ποικίλης ανθοφορίας.
Πρόκειται για μια μεγάλη κατηγορία στην οποία ανήκουν πολλά είδη μελιού. O κύριος όγκος αυτής της παραγωγής στηρίζεται κυρίως στην ανοιξιάτικη ανθοφορία. Τα ανθόμελα έχουν ανοιχτό χρώμα και κρυσταλλώνουν πολύ εύκολα.

...Για μένα, το καλύτερο μέλι, είναι αυτό που δεν δοκίμασα ακόμα.

πηγές: www.vita.gr
http://meli-elikon.blogspot.com

Πέμπτη, 25 Φεβρουαρίου 2010

Η Ώρα της Γης 2010

Το Σάββατο 27 Μαρτίου 2010, εκατομμύρια πολίτες από όλο τον κόσμο, σε εκατοντάδες πόλεις και χωριά, αναμένεται να σβήσουν τα φώτα των σπιτιών τους για μια ώρα συμμετέχοντας στο συμβολικό κάλεσμα της Ώρας της Γης.
Η μεγαλειώδης συμμετοχή των Ελλήνων το 2009 γεννά μεγάλες προσδοκίες και για αυτή την χρονιά. Εκτιμάται ότι πέρυσι περισσότερα από ένα εκατομμύριο νοικοκυριά σε ολόκληρη την Ελλάδα σκοτείνιασαν κατά την Ώρα της Γης, στέλνοντας ένα «εκτυφλωτικό μήνυμα» κατά της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Συνολικά 489 Δήμοι και κοινότητες 1649 επιχειρήσεις, 845 σχολεία καθώς και 325 φορείς σε ολόκληρη τη χώρα συμμετείχαν στην Ώρα της Γης 2009. Σύμφωνα με στοιχεία του ΔΕΣΜΗΕ, κατά την έναρξη της Ώρας της Γης, σημειώθηκε πτώση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας κατά 500 MW, ποσότητα που είχε ως αποτέλεσμα την εξοικονόμηση 500 τόνων διοξειδίου του άνθρακα.
Η αλήθεια είναι ότι το 2009 δεν έκλεισε με τον καλύτερο τρόπο, μιας και η Συνδιάσκεψη της Κοπεγχάγης απέτυχε να καταλήξει σε μια καλή κλιματική συμφωνία. Αυτό όμως θα πρέπει να μας οπλίσει με ακόμα μεγαλύτερο πάθος και αποφασιστικότητα για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Οι ηγέτες των μεγάλων κρατών απογοήτευσαν τους πολίτες τους, η ανθρωπότητα όμως δε σταματά τον αγώνα.
Η «Ώρα της Γης 2010» δίνει φωνή και δύναμη πίσω στον πολίτη και στις τοπικές κοινωνίες.
Σας καλούμε να δώσετε και φέτος τη δική σας ταυτότητα στην παγκόσμια εκστρατεία: «Ώρα της Γης 2010» στις 27 Μαρτίου, στις 8:30 μ.μ.
Μείνετε συντονισμένοι…
www.wwf.gr/earthhour

Κυριακή, 21 Φεβρουαρίου 2010

Ετικέτες τροφίμων: τι προσέχουν και πόσο τις κατανοούν οι καταναλωτές;

Διαβάζουν οι καταναλωτές τις ετικέτες των τροφίμων; Τι προσέχουν και τι εμπιστεύονται περισσότερο; Τις κατανοούν; Είναι επαρκής η ενημέρωση που υπάρχει στις συσκευασίες τροφίμων;
Είναι μερικά από τα ερωτήματα, στα οποία δίνει απαντήσεις η πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε το Ίδρυμα Αριστείδης Δασκαλόπουλος, καταγράφοντας την άποψη των καταναλωτών για τις ετικέτες των τροφίμων, αλλά και το επίπεδο πληροφόρησης που υπάρχει στα συσκευασμένα προϊόντα.
Η έρευνα έγινε σε συνεργασία με την εταιρεία tnsicap σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 1.200 ατόμων, ηλικίας 15-65 ετών.
Τα αποτελέσματα της έρευνας θα παρουσιαστούν σε ειδική ημερίδα, στην οποία θα συμμετέχουν επιστήμονες από όλους τους εμπλεκόμενους με την επισήμανση των τροφίμων φορείς (Ευρωπαϊκή Ένωση, κρατικοί φορείς-ΕΦΕΤ, Γενικό Χημείο του Κράτους-, βιομηχανία τροφίμων, μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καταναλωτικές οργανώσεις, σύλλογος διαιτολόγων).
Ας δούμε όμως αναλυτικά τα κυριότερα συμπεράσματα της έρευνας:
Διαβάζουν οι Έλληνες καταναλωτές τις ετικέτες των τροφίμων, ειδικά στην περίπτωση που αλλάζουν μάρκα ή αγοράζουν ένα προϊόν για πρώτη φορά;
Δυστυχώς τα ευρήματα της έρευνας έδειξαν ότι ένα μεγάλο ποσοστό (44%) δεν τις διαβάζουν ποτέ ή τις διαβάζουν μερικές φορές. Το ποσοστό αυτό είναι ιδιαίτερα υψηλό αν λάβουμε υπόψη μας ότι είναι αναμενόμενο να διαβάζει κάποιος την ετικέτα τουλάχιστον την πρώτη φορά που αγοράζει ένα προϊόν ή όταν αλλάζει μάρκα. Για ποιους λόγους δεν τις διαβάζουν;
Οι κύριοι λόγοι που δεν διαβάζουν τις ετικέτες είναι επειδή: θεωρούν ότι δεν τους αφορούν (45%), δεν έχουν τον απαιτούμενο χρόνο (31%) και δεν τις καταλαβαίνουν (17%).
Τι προσέχουν περισσότερο στις ετικέτες;
Την παράσταση έκλεψε η ημερομηνία λήξης, αφού 7 στους 10 ερωτηθέντες δήλωσαν ότι την διαβάζουν. Παρόλο, όμως, που αποτελεί το δημοφιλέστερο και πιο αναγνωρίσιμο στοιχείο μιας ετικέτας τροφίμων, από την έρευνα προκύπτει ότι δεν την κατανοούν και τόσο καλά.
Σε ειδικότερη ερώτηση σχετικά με το αν υπάρχει διαφορά μεταξύ της ημερομηνίας λήξης και της ένδειξης «ανάλωση κατά προτίμηση πριν από…», μόλις 4 στους 10 δήλωσαν ότι υπάρχει διαφορά και από αυτούς το 42% είτε έδωσαν λάθος απάντηση είτε δεν έδωσαν καμία απάντηση.
Τι άλλα στοιχεία διαβάζουν οι καταναλωτές;
Τα συστατικά των προϊόντων (56%) και τις διατροφικές πληροφορίες (33%). Μάλιστα, από τα συστατικά των προϊόντων δήλωσαν ότι διαβάζουν περισσότερο τα συντηρητικά (18%) και τα «Έψιλον» (12%), ενώ από τις διατροφικές πληροφορίες τα λιπαρά (13%) και τις θερμίδες (12%).
Ποιες είναι οι πληροφορίες που επηρεάζουν αρνητικά τους καταναλωτές στην αγορά προϊόντων;
Τα πολυσυζητημένα «Ε» (συντηρητικά, χρωστικές, κ.ά.) βρίσκονται ψηλά στη λίστα, αφού 6 στους 10 ερωτηθέντες δήλωσαν ότι επηρεάζονται αρνητικά από την αναγραφή τους. Η υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και η ύπαρξη γενετικά τροποποιημένων συστατικών αποτελούν επίσης στοιχεία που δρουν αρνητικά στην επιλογή ενός προϊόντος (28 και 12%, αντίστοιχα). Στοιχεία που επηρεάζουν θετικά τον καταναλωτή είναι η αναγραφή βιταμινών (27%), λιπαρών (15%), θερμίδων (13%) και πρωτεϊνών (12%).
Εμπιστεύονται οι καταναλωτές τις πληροφορίες που υπάρχουν στις ετικέτες;
Οι καταναλωτές έχουν πολλά ερωτηματικά για το κατά πόσο οι ετικέτες αποτυπώνουν την αλήθεια για τα προϊόντα. Ο βαθμός εμπιστοσύνης τους εξαρτάται από το είδος της πληροφορίας.
Για παράδειγμα, όταν το προϊόν φέρει πληροφορία σχετική με την ελληνικότητά του, αυτήν την εμπιστεύονται -αρκετά έως πολύ- το 64% των ερωτηθέντων, ποσοστό σχετικά χαμηλό, αν και είναι το υψηλότερο που σημειώθηκε.
Σε ό, τι αφορά διατροφικούς ισχυρισμούς για θρεπτικά συστατικά (βιταμίνες, ασβέστιο, χωρίς ζάχαρη) και τις πληροφορίες για φρέσκο και βιολογικό προϊόν, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών πέφτει στο 50%, ενώ σε πληροφορίες που σχετίζονται με ισχυρισμούς για χαμηλά λιπαρά, ισχυρισμούς υγείας, απουσία προσθέτων («Έψιλον») και γενετικά τροποποιημένων συστατικών, η εμπιστοσύνη πέφτει σε ποσοστό 40% και χαμηλότερα.
Τι γίνεται με τα χύμα προϊόντα που πολλοί αγοράζουν, χωρίς να μπορούν να ενημερωθούν γι’ αυτά μέσω της ετικέτας;
Οι 6 στους 10 από αυτούς που διαβάζουν έστω και σπάνια τις ετικέτες αγοράζουν χύμα προϊόντα και είναι μεγάλο το ποσοστό αυτών (81%) που δηλώνουν ότι παρόλο που δεν υπάρχουν ετικέτες στα προϊόντα αυτά, ενημερώνονται για τα συστατικά τους.
Με ποιο τρόπο;
Οι μισοί δήλωσαν ότι ενημερώνονται από τον παραγωγό και 1 στους 3 από τον πωλητή.
Το παράδοξο είναι ότι η απουσία της ετικέτας δεν αποτελεί εμπόδιο για την αγορά χύμα προϊόντων. Επομένως φαίνεται ότι λειτουργούν άλλα κριτήρια για την αγορά τους, όπως η εμπιστοσύνη προς τον παραγωγό ή τον πωλητή των προϊόντων αυτών, που πιθανά είναι μειωμένη στην περίπτωση των συσκευασμένων τροφίμων.
Ποια στοιχεία των ετικετών μπερδεύουν τους καταναλωτές;
Δικαιολογημένα τη μεγαλύτερη δυσκολία αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές στην κατανόηση συστατικών των τροφίμων που αναγράφονται με τη χημική τους ορολογία. Έτσι, πρόσθετα όπως οι γαλακτοματωποιητές, τα μέσα οξίνισης και το τροποποιημένο άμυλο είναι τα πλέον δυσνόητα, αφού λιγότεροι από 4 στους 10 δηλώνουν ότι τα κατανοούν. Άλλες έννοιες, επίσης δυσνόητες, είναι τα γενετικά τροποποιημένα συστατικά και τα υδρογονωμένα λιπαρά.
Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για τον πίνακα της ενδεικτικής ημερήσιας πρόσληψης, γνωστής και ως GDA. Τι είναι και πώς αντιλαμβάνονται τον πίνακα αυτόν οι καταναλωτές;
Υπάρχει σύγχυση μεταξύ του πίνακα των Ενδεικτικών Ημερήσιων Προσλήψεων (GDA) που αφορά τα ποσοστά κάποιων σημαντικών θρεπτικών συστατικών (όπως της ενέργειας, των λιπαρών, των κορεσμένων λιπαρών, των σακχάρων και του νατρίου) που λαμβάνονται από μια μερίδα του προϊόντος και του πίνακα της Συνιστώμενης Ημερήσιας Παροχής (ΣΗΠ), που αναφέρεται σε ποσοστά βιταμινών και ανόργανων στοιχείων που λαμβάνονται από συγκεκριμένη ποσότητα προϊόντος.
Οι 2 στους 10 δήλωσαν ότι δεν γνωρίζουν τη διαφορά ανάμεσα στους πίνακες GDA και ΣΗΠ, ενώ σε ποσοστό 11% απάντησαν ότι δεν υπάρχει καμία διαφορά. Από τους υπόλοιπους ερωτηθέντες που ανέφεραν ότι υπάρχει διαφορά μεταξύ GDA και ΣΗΠ, κανένας δεν απάντησε απόλυτα σωστά.
Και οι δυο πληροφορίες, όμως, είναι πολύ σημαντικές και χρήσιμες για τους καταναλωτές, αφού τους βοηθούν να αξιολογήσουν τη θρεπτική αξία των τροφίμων που καταναλώνουν. Συνεπώς θα πρέπει αρχικά να τα προσέξουν πάνω στη συσκευασία και στη συνέχεια να τα κατανοήσουν, με τη βοήθεια των επεξηγήσεων που αναγράφονται στην ετικέτα.
Δίνουν οι επιχειρήσεις επαρκείς πληροφορίες στις συσκευασίες των τροφίμων;
Με βάση μια δεύτερη έρευνα αγοράς που διεξήγαγε το ΙΑΔ, στην οποία καταγράφηκαν οι πληροφορίες των ετικετών 94 προϊόντων που αποτελούν βασικά είδη διατροφής ή σνακ (από 16 διαφορετικές κατηγορίες τροφίμων) από τις 34 μεγαλύτερες στην κατηγορία τους εταιρείες, φάνηκε ότι σε ποσοστό μεγαλύτερο του 55% των προϊόντων, αναγράφονται διατροφικές πληροφορίες, που δεν αποτελούν νομοθετική υποχρέωση των εταιρειών, αλλά εθελοντική κίνηση, με στόχο την προσφορά περισσότερης πληροφόρησης στον καταναλωτή.
Επιπλέον από την έρευνα προέκυψε ότι οι περισσότερες από τις μισές συσκευασίες (52%) περιείχαν, επίσης κατόπιν εθελοντικής κίνησης, και τον πρόσθετο πληροφοριακό πίνακα των Ενδεικτικών Ημερήσιων Προσλήψεων (GDA). Στη συντριπτική πλειοψηφία τους (σχεδόν 8 στους 10), μάλιστα, οι ερωτηθέντες στην έρευνα καταναλωτών του ΙΑΔ απάντησαν ότι είναι ικανοποιημένοι από το πλήθος των πληροφοριών στις ετικέτες των τροφίμων και δεν περιμένουν να αναγραφεί κάτι επιπλέον από αυτά που ήδη αναγράφονται.
Το ΙΑΔ αξιοποιώντας τα αποτελέσματα αυτά και πιστεύοντας ότι η εκπαίδευση μπορεί να βοηθήσει τους καταναλωτές να καταλάβουν την αξία των ετικετών για την επιλογή καλύτερων προϊόντων, έχει εντάξει στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών του προγραμμάτων για τα παιδιά και τους εφήβους δραστηριότητες που διδάσκουν στα παιδιά πώς να διαβάζουν και να κατανοούν τις ετικέτες των τροφίμων. Στόχος είναι να γίνει ένα πρώτο αλλά ουσιαστικό βήμα, έτσι ώστε οι ετικέτες των τροφίμων να γίνουν «Σύμμαχος στις Επιλογές μας».

Και μιας και μιλάμε για ετικέτες, να δούμε τι ισχύει στις δικές μας, τις μελισσοκομικές.

Νομοθεσία ετικέτας μελιού.
Σε ένα βάζο με μέλι, η ετικέτα του πρέπει να αναγράφει υποχρεωτικά, σύμφωνα με την νομοθεσία, μια σειρά στοιχείων που είναι:
1) Η ονομασία πώλησης, που αποτελεί την περιγραφή του προϊόντος (π.χ. «μέλι ανθέων», «μέλι μελιτώματος», «διηθημένο μέλι» κ.λπ.).
Οι ονομασίες αυτές μπορεί να αντικατασταθούν από την απλή ονομασία του προϊόντος «μέλι», εκτός αν πρόκειται για «διηθημένο μέλι», «μέλι κηρήθρας», «μέλι με τεμάχια κηρήθρας» ή «τεμάχια κηρήθρας με μέλι» και «μέλι ζαχαροπλαστικής». Στην περίπτωση μελιού ζαχαροπλαστικής, αναγράφονται στην ετικέτα, πολύ κοντά στην ονομασία του προϊόντος, οι λέξεις «μόνο για μαγειρική». Η ονομασία του προϊόντος, εκτός αν πρόκειται για διηθημένο μέλι και μέλι ζαχαροπλαστικής, μπορεί να συμπληρώνεται με πληροφορίες που αφορούν τη φυτική προέλευση ή την προέλευση από άνθη, αν το προϊόν προέρχεται εξ ολοκλήρου ή κυρίως από την αναφερόμενη πηγή προέλευσης και αν διαθέτει τα οργανοληπτικά φυσικοχημικά και μικροσκοπικά χαρακτηριστικά της πηγής προέλευσης, καθώς και τη προέλευση από μια συγκεκριμένη περιοχή, έδαφος ή τοποθεσία, αν το προϊόν προέρχεται εξ ολοκλήρου από την αναφερόμενη πηγή. Οι φυσικοχημικές παράμετροι των αμιγών τύπων ελληνικών μελιών, ορίζονται με την Απόφαση Ανώτατου Χημικού Συμβουλίου 127/2004, ΦΕΚ 239/Β/23-2-05.
2) Το καθαρό βάρος. Προσοχή, το μέλι στη λιανική πώληση, δεν μπορεί να υπερβαίνει το 1 κιλό καθαρό βάρος.
3) Την ημερομηνία λήξης. Στην ετικέτα ο παραγωγός υποχρεούται να γράφει «Ανάλωση κατά προτίμηση πριν από το τέλος...(έτος)». Για ημερομηνία λήξης πάνω από 18 μήνες, δε χρειάζεται πλήρης ημερομηνία αλλά μόνο έτος. Προσοχή, ο χρόνος ελάχιστης διατήρησης για το μέλι δε μπορεί να υπερβαίνει τα 3 χρόνια. Την ημερομηνία την προβλέπει ο παραγωγός κι εγγυάται πως, αν το μέλι ελεγχθεί προ της λήξης της, θα είναι εντός των αγορανομικών ορίων.
4) Το όνομα ή την εμπορική επωνυμία και τη διεύθυνση του παρασκευαστή ή του συσκευαστή.
5) Τη χώρα προέλευσης. Στην προκειμένη περίπτωση «Ελληνικό προϊόν». Αν το μέλι προέρχεται από τουλάχιστον δύο κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να υπάρχει η ένδειξη: «μείγμα μελιών Ε.Ε.», και «μείγμα μελιών εκτός Ε.Ε.» ή «μείγμα μελιών Ε.Ε. και εκτός Ε.Ε.» όταν περιέχει μέλι από τρίτες χώρες.
6) Αν υπάρχουν, τις ιδιαίτερες συνθήκες συντήρησης και χρήσης.
7) Την παρτίδα παραγωγής ή τον αριθμό παρτίδας και τον χώρο παραγωγής του (αριθμός L), ιχνηλασιμότητα προϊόντος. Ο αριθμός αυτός είναι κωδικοποιημένος από τον παραγωγό και αφορά το σύνολο των συσκευασιών που παρήχθησαν σε συνθήκες πανομοιότυπες.

Όλες οι παραπάνω ενδείξεις πρέπει να αναγράφονται τουλάχιστο στην Ελληνική γλώσσα, σε εμφανές μέρος της συσκευασίας, να είναι ευανάγνωστες και ανεξίτηλες. Προσοχή γενικά στα αναγραφόμενα της ετικέτας γιατί απαγορεύεται η χρήση ορισμένων χαρακτηρισμών όπως π.χ. «αγνό» μέλι κ.λ.π.
πηγές: www.cosmo.gr

Δευτέρα, 15 Φεβρουαρίου 2010

ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ & ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΚΥΨΕΛΩΝ

Από την τελευταία επιθεώρηση, διαπίστωσα πως τα μελίσσια που είχα σε κυψέλες με αεριζόμενους πάτους ήταν σε καλύτερη κατάσταση από εκείνα σε κυψέλες με κλειστό πάτο (στην ίδια περιοχή, και με σχετικά παρόμοιους πληθυσμούς). Καθώς και οι κυψέλες εσωτερικά επίσης ήταν σε καλύτερη κατάσταση. Στην παρακάτω φωτογραφία είναι εμφανή τα σημάδια της φθοράς από την υγρασία.
Άλλωστε είναι γνωστό πως τα μελίσσια υποφέρουν από την υγρασία και όχι από το κρύο. Γι αυτό αποφάσισα να αντικαταστήσω τις κυψέλες με κλειστό πάτο, με εκείνες που έχουν σήτα. Επειδή η θερμοκρασίες δεν ξεπερνούν τους 12 βαθμούς C, και η μελισσόσφαιρα είναι ακόμα σφιχτή, η αντικατάσταση έγινε με πολύ προσοχή, και μετακινώντας τα πλαίσια τρία τρία μαζί, και εννοείτε τοποθετώντας τα στη νέα κυψέλη με την ίδια διάταξη όπως και στην παλιά. Τις κυψέλες με κλειστό πάτο τις μετέτρεψα σε αεριζόμενες τοποθετώντας σήτα με τον παρακάτω τρόπο:
1.Στον πάτο της κυψέλης και γυρισμένη ανάποδα για να δίνει χέρι, σημάδεψα με δυο διαγώνιες γραμμές για να βρω το κέντρο. Σε αυτό το σημείο άνοιξα μια τρύπα με ακτίνα 3cm, χρησιμοποιώντας κυκλικό πριόνι (για ηλεκτρολογικά κουτιά). 2.Σε απόσταση 9cm από το κέντρο της τρύπας, σημάδεψα σε ίσες αποστάσεις παραπλεύρως και άνοιξα άλλες τέσσερις τρύπες με τον ίδιο τρόπο. Ο λόγος που δεν ανοίγω μια μεγάλη τρύπα ή δεν κόβω με την σέγα μεγάλο μέρος του πάτου είναι για να μην χαλάσω την σταθερότητα της κυψέλης. 3.Γυρνώ την κυψέλη κανονικά, και στερεώνω με καρφωτικό, σήτα γαλβανιζέ με τρύπες διαστάσεων 2X2mm, και η κυψέλη είναι έτοιμη. (Μπορώ αν θέλω να χρησιμοποιήσω τα κυκλικά κομμάτια που αφαίρεσα σαν τάπες και να κλείσω την κυψέλη τον χειμώνα, αν και δεν υπάρχει λόγος).Η μετατροπή έχει μόνο πλεονεκτήματα.
Βοηθάει στην ήπια καταπολέμηση της βαροακής και τραχειακής ακαρίασης δεδομένου ότι κατά τη χρησιμοποίηση των ακαρεοκτόνων ή ακαρεοαπωθητικών σκευασμάτων ή κατά τον καθαρισμό που διενεργούν οι εργάτριες , τα ακάρεα πέφτουν κάτω από την κυψέλη και δεν μπορούν να επανέλθουν στην κυψέλη και στα σώματα των μελισσών.
Επίσης βοηθάει στον καλό αερισμό της κυψέλης για την ελαχιστοποίηση της υγρασίας.
-Ο Φεβρουάριος φεύγει γρήγορα και οι εργασίες στην αποθήκη πρέπει να ολοκληρωθούν. Το νέο υλικό θα πρέπει να είναι έτοιμο για το ξεκίνημα του Μαρτίου γιατί οι εργασίες στο μελισσοκομείο θα είναι πολλές και ο χρόνος για την αποθήκη περιορισμένος.Εύχομαι καλή Σαρακοστή, με υγεία, και καλή δύναμη σε όλους.

Παρασκευή, 12 Φεβρουαρίου 2010

ΚΑΘΑΡΗ ΔΕΥΤΕΡΑ

Είναι η πρώτη μέρα της μεγάλης Σαρακοστής, γι' αυτό λέγεται και πρωτονηστίσιμη Δευτέρα. Είναι αργία και απαγορεύεται κάθε εργασία, εκτός από το καθάρισμα των μαγειρικών σκευών από τα λίπη - γι' αυτό και ονομάστηκε "Καθαρή". Συμβολίζει την ψυχική "κάθαρση" κάθε χριστιανού πριν από την κατάνυξη της Μεγάλης Σαρακοστής και αποτελεί την τελευταία ευκαιρία για γλέντι, χορό και αστεία .
Εύχομαι σε όλους να περάσετε ένα όμορφο τριήμερο.
Να προσέχετε όσοι θα μετακινηθείτε γιατί οι δρόμοι μας είναι επικίνδυνοι και γεμάτοι παγίδες.
Οι άνθρωποί μας και τα μελισσάκια μας, μας χρειάζονται.

Αυτό το αφιερώνω σε όλους τους μελισσοκόμους που θα πετάξουν χαρταετό.


http://www.youtube.com/user/filoimousikisviotias#p/u/33/4rLaIma9jDE

Πέμπτη, 11 Φεβρουαρίου 2010

Πάρε θέση στη δίκη των ακτιβιστών της Greenpeace για το σκάνδαλο της φαλαινοθηρίας

Δύο ακτιβιστές της Greenpeace, οι Γιουνίτσι και Τόρου κινδυνεύουν να χάσουν την ελευθερία τους επειδή υπερασπίστηκαν τις φάλαινες! Αντιμετωπίζουν ποινή φυλάκισης 3-10 χρόνια λόγω της εμπλοκής τους στην αποκάλυψη σκανδάλου για λαθρεμπόριο κρέατος φάλαινας εντός του ιαπωνικού φαλαινοθηρικού προγράμματος.
Πιστεύουμε ότι η ποινική δίωξη των Γιουνίτσι Σάτο και Τόρου Σουζούκι, γνωστοί ως «Tokyo 2» είναι παρακινούμενη πολιτικά κι έχει σαν στόχο να αποσιωπήσει την εναντίωση μας στη φαλαινοθηρία. Πρόκειται για μια άδικη και παράλογη υπόθεση, η οποία καταπατά μια σειρά από βασικά και αναφαίρετα ανθρώπινα δικαιώματα. Την επίσημη γνώμη του Συμβουλίου των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών θα την διαβάσετε στην ηλ. διεύθυνση: http://www.greenpeace.org/greece/news/tokyo-2
250.000 άνθρωποι, δεκάδες ειδικοί σε νομικά ζητήματα και οργανώσεις όπως η Διεθνής Αμνηστία, έχουν εκφράσει τις ίδιες ανησυχίες.
Οι Γιουνίτσι και Τόρου έπραξαν για το κοινό καλό και είχαν σαν κίνητρο την αποκάλυψη της κατάχρησης των χρημάτων των φορολογούμενων πολιτών που χρηματοδοτούν το φαλαινοθηρικό πρόγραμμα. Παρόλο που οι ιαπωνικές αρχές τους έχουν εκφοβήσει και αντιμετωπίζουν ποινή φυλάκισης μέχρι 10 χρόνια, οι δύο ακτιβιστές συνεχίζουν να υψώνουν το ανάστημα τους και να κάνουν τις φωνές τους αισθητές.
Χρειάζονται τη βοήθειά σου περισσότερο από ποτέ. Πες στην Ιαπωνική Κυβέρνηση ότι στέκεσαι στο πλευρό των Τόκιο 2 σαν να δικαζόμαστε όλοι μαζί τους.
Πάρε θέση γράφοντας το όνομά σου στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:
http://www.greenpeace.org/greece/news/tokyo-2-whale-trial-pledge

Κυριακή, 7 Φεβρουαρίου 2010

1η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΚΟΥ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΥ ΘΗΒΑΣ

Η πρώτη συνάντηση του Μελισσοκομικού Συνεταιρισμού Θήβας, πραγματοποιήθηκε χθες, (Σάββατο 6 Φεβρουαρίου) το βράδυ στο κέντρο “Τζάκι”, όπως είχε προγραμματιστεί. Η συμμετοχή ήταν μεγάλη, ενώ η αίθουσα γέμισε με μελισσοκόμους και τις οικογένειές τους, από την επαρχεία της Θήβας και όχι μόνο, παρότι απουσίαζαν μέλη του Δ.Σ. όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο πρόεδρος κύριος Δημήτρης Ρουμελιώτης στον χαιρετισμό του.


Με την αφορμή της πρώτης συνάντησης έγινε και η κοπή της πίτας με ευχές για την νέα μελισσοκομική χρονιά και ο τυχερός της βραδιάς, ο κύριος Βαγγέλης Κυρίτσης κέρδισε μια ασημένια εικόνα βρίσκοντας το φλουρί και φυσικά κέρδισε την τύχη για το 2010. Του εύχομαι να είναι πάντα τυχερός στην ζωή του και να είναι υγιείς αυτός και η οικογένειά του.
Στη συνέχεια της βραδιάς και μετά από φαγοπότι και τα σχετικά σταυρωτά όπως συνηθίζεται στην περιοχή μας, ανέβηκαν τα ντεσιμπέλ και άναψε το γλέντι.
Ήταν πραγματικά μια ευκαιρία, ειδικά για εμάς τους νέους μελισσοκόμους να γνωριστούμε μεταξύ μας και να ανταλλάξουμε απόψεις και ιδέες με τους πιο έμπειρους.
Ας ελπίσουμε πως αυτή η συνάντηση, θα είναι η αρχή για μελλοντικές δραστηριότητες με ουσία, και να αποδείξουμε πως είμαστε ένας δυναμικός κλάδος, ενωμένος και χωρίς πολιτικές και προσωπικές βλέψεις και προβολές, για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες που έρχονται και να κρατήσουμε σε υψηλά επίπεδα την μελισσοκομία και τα προϊόντα της.
Καλή αρχή λοιπόν. Πάντα τέτοια!
Και μερικές φωτογραφίες από την συνάντηση.

Σάββατο, 6 Φεβρουαρίου 2010

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΑΠΟΛΕΠΙΣΜΑΤΟΣ ΣΕ ΚΥΨΕΛΗ

Σε συνέχεια πρόσφατης ανάρτησης, σχετικά με τοποθέτηση απολεπίσματος με μέλι σε κυψέλη πάνω στα πλαίσια, και σε τροφοδότη σιροπιού κλειστού τύπου (με καπάκι) θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας το αποτέλεσμα και τις φωτογραφίες. Η τοποθέτηση του τροφοδότη έγινε πολύ γρήγορα για να αποφύγω την περίπτωση λεηλασίας, και για αυτόν τον λόγο δεν έβγαλα φωτογραφίες στην τοποθέτηση.
Στην ίδια κυψέλη τοποθέτησα και ένα κιλό ζαχαροζύμαρου.
Την πέμπτη ημέρα από την τοποθέτηση έγινε ο έλεγχος για τα αποτελέσματα.
Ευτυχώς δεν βρήκα συμπτώματα λεηλασίας. Για να ήμουν πιο σίγουρος θα ήταν καλύτερα να έκανα την τοποθέτηση αργά το βράδυ.
Ο τροφοδότης είναι γεμάτος με μέλισσες που γλύφουν τα κομματάκια κεριού και παίρνουν το μέλι από το οποίο κάποια ποσότητα καταναλώνουν για εκτροφή και κάποια την αποθηκεύουν. Τα κομματάκια κεριού που μένουν δεν έχουν ίχνος μελιού και είναι έτοιμα για λιώσιμο. Το ζαχαροζύμαρο είναι άθικτο. Αυτό έλειπε, να άφηναν το μέλι για το ζαχαροζύμαρο.Δεν ξέρω αν χρησιμοποίησαν μέρος του κεριού για κάποιες εργασίες στην κυψέλη, ή και αν είναι δυνατόν να κάνουν κάτι τέτοιο. Θα έπρεπε να είχα ζυγίσει με ζυγαριά ακριβείας, και να ήξερα πόσο ήταν το αρχικό βάρος ακριβώς και μετά να ζύγιζα και αυτό που έμεινε για να καταλήξω σε τέτοιο συμπέρασμα. Την επόμενη φορά θα το κάνω πιο οργανωμένα.

Τετάρτη, 3 Φεβρουαρίου 2010

ΠΑΣΤΕΛΙ ΜΕ ΜΕΛΙ

Η συνταγή για το παστέλι με μέλι, είναι απλή και αξίζει να τη δοκιμάσουμε! Με αγνά και αγαπημένα υλικά μέσα σε λίγη ώρα έχουμε μια από τις πιο πλούσιες και υγιεινές τροφές που θα μπορούσαμε να απολαύσουμε.
Τα υλικά που θα χρειαστούμε είναι:
500 gr σουσάμι άσπρο
600 gr μέλι
50 gr ζάχαρη
150 gr αμύγδαλα κομμένα
150 gr καρύδια κομμένα.
Εκτέλεση:
Σε ένα μεγάλο τηγάνι καβουρντίζουμε το σουσάμι, μέχρι να ροδίσει και να πάρει ένα όμορφο πορτοκαλί χρώμα. Το βγάζουμε από την φωτιά, και προσθέτουμε τα 300 gr (αμύγδαλο και καρύδι).
Βάζουμε το μέλι και τη ζάχαρη να βράσουν σε ένα βαθύ κατσαρολάκι. Γρήγορα το μίγμα αρχίζει και βράζει ενώ γεμίζει αφρούς. Χαμηλώνουμε τη φωτιά και το αφήνουμε να βράσει για λίγα λεπτά, ενώ καλύτερα να μην ανακατεύουμε γιατί οι αφροί φουσκώνουν περισσότερο! Μετά από λίγα λεπτά βρασμού, κάνουμε το εξής για να δούμε αν το μίγμα μας είναι έτοιμο: σε ένα ποτήρι νερό ρίχνουμε με ένα κουταλάκι σταγόνες από το μίγμα μας. Οι σταγόνες πρέπει να σχηματίζουν μικρά μπαλάκια που δεν διαλύονται στο νερό. Τότε το μίγμα είναι έτοιμο. Αν όμως διαλύονται στο νερό, το μίγμα πρέπει να βράσει ακόμα.
Σημείωση: μέσα στο μίγμα μπορούμε από την αρχή να προσθέσουμε τη φλούδα ενός πορτοκαλιού (το οποίο έχουμε πρώτα πλύνει) την οποία θα αφαιρέσουμε μόλις το μίγμα είναι έτοιμο.
Όταν δούμε ότι το σιρόπι μας είναι έτοιμο, βγάζουμε από τη φωτιά και το ρίχνουμε στο τηγάνι με το σουσάμι. Ανακατεύουμε γρήγορα και καλά και ρίχνουμε το υλικό σε ένα ταψί στο οποίο έχουμε απλώσει λαδόκολλα, την οποία έχουμε πασαλείψει με ανθόνερο, ή λάδι.
Βρέχουμε τα χέρια μας και απλώνουμε καλά στο ταψί το υλικό μας, και πασπαλίζουμε με λίγο σουσάμι από πάνω. Το αφήνουμε για 10 λεπτά να κρυώσει λίγο, και κόβουμε με μαχαίρι στα σχήματα που θέλουμε. Μετά από 2 ώρες που θα έχει κρυώσει τελείως μπορούμε να τοποθετήσουμε τα κομμάτια σε λαδόκολλα, ή ακόμα καλύτερα σε φύλλα λεμονιάς ή πορτοκαλιάς που έχουμε πλύνει και στεγνώσει καλά!
Καλή επιτυχία!